Hybride- en trekkingfietsen

Hybride fietsen

Een hybride fiets is een kruising tussen een gewone stadsfiets en een sportfiets. De hybride fietsen zijn altijd uitgerust met versnellingen. U maakt bij de keuze van een hybride fiets keuzes tussencomfort en snelheid.

Versnellingen

Een versnellingsnaaf is vooral geschikt voor kortere ritten in een stedelijke omgeving. Voordeel van een dergelijke versnelling is dat deze zeer onderhoudsvrij zijn en daar zult u dus weinig omkijken naar hebben. De meeste hybride fietsen met een versnellingsnaaf hebben een 7,8 of 11 versnellingsnaaf. Hybride fietsen met een derailleur hebben 21 tot 27 versnellingen en zijn zeer geschikt voor langere ritten. De derailleur versnellingen zijn lichter dan de naafversnellingen en daarmee maakt hij het comfort van de fiets beter. Daarnaast is ook het bereik groter dan bij een naaf, wat zeer belangrijk is in heuvelachtige gebieden. Een groot nadeel van een derailleur is dat u uw ketting en tandwielen regelmatig moet onderhouden. Ook is een derailleur een stuk kwetsbaarder dan een versnellingsnaaf.

Soorten hybride fiets

Er zijn grofweg drie verschillende soorten hybride fietsen. Het verschil zit voornamelijk in het comfort voor lange afstanden.

De city-hybride met dichte kettingkast en 7 versnellingen (naafversnelling). Deze is zeer geschikt als sportieve fiets of simpele recreatiefiets. De tour-hybride met open of gesloten kettingkast, meer dan 7 versnellingen. Deze is sportiever dan de city-hybride, maar vraagt, zeker bij open kettingkast, om meer onderhoud. De cross-hybride fiets is echt een kruising tussen een racefiets en een mountainbike en daarmee zeer geschikt voor toertochten en snelle ritten. Vaak met 21 versnellingen of meer.

Er zijn dus hybride fietsen die vooral gemaakt zijn voor gebruik in de stad en dus geschikt zijn voor kortere afstanden. Deze fietsen zijn voorzien van een versnellingsnaaf, naafdynamo en verende voorvork. De snellere, lichtere fietsen zijn voorzien van een derailleurversnelling, vast voorvork en batterijverlichting en zijn daarmee meer geschikt om lange afstanden mee te fietsen.

Hoe moet u kiezen?

De vraag die u zich vooral moet stellen tijdens het aankoopproces van een hybride fiets is hoe zwaar de fiets mag zijn. Hybride fietsen met een versnellingsnaf zijn over het algemeen een stuk zwaarder dan fietsen met een derailleur. Fietsen met voorvering zijn over het algemeen ook een stuk zwaarder dan fietsen zonder voorvering. Een naafdynamo zorgt over het algemeen ook voor iets meer gewicht en zorgt tevens voor wat weerstand tijdens het fietsen, ook als de lamp uitstaat. Voordeel van een dergelijke dynamo is wel dat u altijd garantie hebt voor licht.

Merken met hybride fietsen

Bijna alle A-merken hebben in hun collectie hybride fietsen opgenomen.

De Gazelle collectie met hybride fietsen zijn allemaal voorzien van 24 versnellingen (derailleur) en zijn gemaakt van aluminium, wat het frame zeer licht maakt. De prijzen voor een hybride Gazellefiets ligt tussen de €700,- en €1200,-.

Koga hybride fietsen zijn er in unisex modellen, als speciale heren- en damesmodellen. De meest populaire is de Koga F3. De prijzen voor een hybride Koga fiets liggen tussen de €1200,- en €1800,-.

De hybride Batavus fietsen zijn zeer sportief te noemen. De Tourmalet is een van de bekendste hybride fietsen van Batavus en voorzien van licht aluminium frame. Ze zijn voorzien van een derailleurversnelling, wat fietsen zeer comfortabel maakt.

Nog extra voordeel van hybride is dat de schuine zithouding op een MTB is niet voor iedereen comfortabel is. bij een hybride fiets heeft u hier geen last van. De hybride fiets is een snelle en sportieve fiets voor lange afstanden met toch een rechte zithouding.

Trekfietsen

Een trekkingfiets, ook wel toerfiets genoemd, is speciaal ontwikkeld om lange afstanden mee te fietsen en veel bagage mee te kunnen nemen. Het belangrijkste verschil met een standaard stadsfiets of een racefiets is dat u de mogelijkheid heeft vele tassen en bepakking op de fiets mee te nemen. Daarnaast heeft een trekkingfiets een zeer stevig frame, extra versnellingen, slijtvaste onderdelen, rustiger stuurgedrag en meerdere bidonhouders om lange afstanden met veel comfort te kunnen afleggen.

De trekkingfiets vs stadsfiets

Sommige fietsfabrikanten, zoals Koga-Miyata, hebben zich gespecialiseerd in het bouwen van trekkingfietsen. Het frame van een toerfiets heeft een grotere wielbasis en deze is ook steviger dan bij een stadsfiets. Tegenwoordig worden de meeste frames gemaakt van chroom-molybeenstaal, aluminium of koolstof. Deze materialen zijn zeer licht, maar stevig en stijf genoeg om een volledige bepakking te kunnen dragen. Deze stijfheid is nodig om comfortabel en veilig lange afstanden te rijden en af te kunnen dalen. Het gehele frame is voorzien van bevestigingspunten voor bagagedragers, spatborden, bidonhouders en fietspompen. Er zijn ook speciale fietstassen op de markt, speciaal voor lange fietstochten. Ook wordt vaak nog een extra stuurtas bevestigt, waardoor u landkaarten, fototoestel, smartphone en portemonnee gemakkelijk te pakken zijn. Door de extra bagage en voor een goede betrouwbaarheid zijn de meeste trekkingfietsen voorzien van robuuste naven en extra stevige velgen. De breedte van de velg is dikker dan bij een stadsfiets en de buitenband heeft vaak meer profiel voor een goede grip op de diverse wegen.

Remmen

De meeste trekkingfietsen zijn uitgerust met cantileverremmen of V-brakes. Trommel- en terugtrapremmen bieden te weinig kracht voor bepakte fietsen en kunnen gevaarlijk heet worden bij een eventuele afdaling. De nieuwere toerfietsen zijn voorzien van schijfremmen, die hebben een betere remkracht en werken zeer goed bij nat weer. Bij toerfietsen gaan dergelijke ontwikkelingen echter een stuk langzamer dan bij stads- of racefietsen. Dit komt voornamelijk omdat onderdelen niet overal gemakkelijk te verkrijgen zijn bij een eventueel defect. Wanneer u lange tochten maakt op een toerfiets of in het buitenland fietst, wilt u wel gemakkelijk defecten kunnen laten verhelpen met onderdelen die gemakkelijk te verkrijgen zijn.

Zadel

Het zadel van een trekkingfiets of toerfiets is veelal hard en smal. Meestal zijn ze van stug leer gemaakt. Dit zorgt bij langere ritten voor minder ongemak dan de brede zadels op een stadsfiets. Om af en toe van houding te kunnen wisselen tijdens een lange tocht is het stuur vaak op meerdere plekken vast te houden. Veel van deze fietsen zijn dan ook voorzien van een vlinderstuur, triatlonstuur of bar-ends.